SPRAWOZDANIE Z AKCJI XVI AKADEMII ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA POD HASŁEM „Z JANEM BRZECHWĄ O ZDROWIU”

W I semestrze roku szkolnego 2015/2016, w miesiącu październiku i listopadzie Przedszkole Publiczne we Wrzącej Wielkiej przystąpiło do XVI akcji Akademii Zdrowego Przedszkolaka pod hasłem „Z Janem Brzechwą o zdrowiu”. W placówce zostały zrealizowane trzy bloki tematyczne: „Dbamy o ząbki z Jordanem”, „Utrzymujemy prawidłową wagę, czyli profilaktyka otyłości”, „Jemy sezonowe warzywa i owoce; wzmacniamy odporność przed zimą”.

 

W pierwszym tygodniu zajęliśmy się tematem „Dbamy o ząbki z Jordanem”. Pani Kasia Wawrzyniak-Madej wyjaśniła dzieciom skąd biorą się w buzi zęby, co to są zęby mleczne i stałe, jak wygląda budowa szczęki człowieka. Następnie pani Kasia zapoznała dzieci z biografią Jana Brzechwy a potem  wspólnie oglądaliśmy książeczki, które znajdują się w przedszkolnej biblioteczce.

Następnie dzieci poznały treść wiersza J. Brzechwy „Natka szczerbatka”. Wspólnie został on poddany analizie, a pierwsze wnioski z lektury zostały zapisane na „Karcie Wniosków”, czyli Aby mieć piękny uśmiech należy myć ząbki dwa razy dziennie. Na zakończenie dnia dzieci zapoznały się ze słowami i melodią piosenki „Umyj zęby koteczku”.

Na następnych zajęciach dzieci przypomniały sobie wiadomości zdobyte wcześniej – wróciliśmy do przygody Natki-Szczerbatki i przeanalizowaliśmy wnioski zapisane w „Karcie Wniosków”. Następnie pani Kasia dokonała prezentacji nowej piosenki: „Zęby Kulfona”.  Przeprowadzono z dziećmi rozmowę kierowaną pytaniami pomocniczymi, na podstawie której wysnuto kolejne wnioski do „Karty Wniosków”, czyli Aby mieć piękne i zdrowe ząbki należy właściwie się odżywiać: jeść dużo warzyw owoców i produktów pełnoziarnistych, a także pić mleko oraz Zdrowe ząbki nie lubią słodyczy i słodkich napojów.

W ramach realizacji tego zagadnienia zaprosiliśmy do naszego przedszkola, panią Zosię Starostę, mamę naszego wychowanka Mateuszka, która na co dzień pracuje jako stomatolog. Pani Zosia opowiedziała dzieciom na czym polega jej praca, przekazała, że dentysta to „przyjaciel dzieci” , a także uświadomiła naszych wychowanków jak należy dbać o higienę jamy ustnej, jak należy się odżywiać, by uniknąć próchnicy.

Kolejny dzień zaczęliśmy od odśpiewania dobrze znanej wszystkim przedszkolakom piosenki „Szczotka pasta”. Potem pani Kasia przystąpiła do bardzo lubianych przez dzieci zajęć polegających na zastosowaniu zagadki. Zagadki z tego dnia poświęcone były tematyce „szczoteczki do zębów:” Następnie pani Kasia zademonstrowała dzieciom wzorcowe przybory do higieny jamy ustnej firmy Jordan: szczoteczkę, pastę i kubeczek i powiedziała, również nawiązując do rad pani stomatolog, jak należy prawidłowo z nich korzystać. Nauczycielkapoprosia dzieci, by przekazay rodzicojm, że szczoteczkę należy wymieniać raz na dwa miesiące, dzieci otrzymały specjalne kalendarze. Potem wszyscy udali się do łazienki, a tam p. Kasia przypomniała dzieciom słowa pani stomatolog dotyczące tego jak należy prawidłowo myć ząbki. Zaraz potem dzieci przystąpiły do mycia zębów. Zwieńczeniem dnia było zapisanie kolejnego wniosku w „Karcie Wniosków”: Ważna jest technika mycia zębaków: ząbki myjemy dwie minuty dokładnie szczotkując; oraz wypełnienie książeczki Jordana.

Podsumowaniem  wiadomości z tego bloku tematycznego były zajęcia czwarte, na których dzieci poznały kolejną przygodę Wieprzusia- „Wycieczka do jamy ustnej” i przypomniały sobie, że nie należy bać się dentysty, bo to przyjaciel naszych ząbków. Następnie dzieci namalowały postaci z bajki. Przeanalizowano jeszcze raz „Kartę Wniosków”, ustalono zasady , jakimi należy kierować się,  aby mieć zdrowe ząbki.

W kolejnym tygodniu przystąpiono do realizacji drugiego bloku tematycznego: „Utrzymujemy prawidłową wagę, czyli profilaktyka otyłości”. Na początek dzieci zapoznały się z melodią i słowami piosenki „W zdrowym ciele, zdrowe cielę” z audycji „Kulfon i Monika”. Następnie nauczycielka przystąpiła do omówienia roli sportu i ruchu fizycznego dla zdrowia człowieka, powiedziała, jak bardzo zbawienny ma wpływ na zmniejszenie zachorowań na takie choroby jak cukrzyca, rak a także wzmocnienie pracy mięśni i kości, poprawę odporności organizmu i poprawę zdrowia umysłowego. Potem przystąpiono do realizacji zadań sportowych, podzielono grupy na drużyny i wykonano z dziećmi różne ćwiczenia z wykorzystaniem przyborów- szarf, woreczków i pachołków itp. Następnie wszystkie dzieci otrzymały równorzędne medale za aktywność na zajęciach. Na zajęciach popołudniowych znów odśpiewano poznaną w ranku piosenkę.

Na kolejnych zajęciach królowała piramida zdrowego żywienia. Pani Kasia Wawrzyniak-Madej wyjaśniła przedszkolakom jej budowę , dokładnie opisała poszczególne piętra. Dzieci dowiedziały się jakie są przyczyny i skutki otyłości, na jakie produkty  żywnościowe nasz organizm na największe zapotrzebowanie, a czego powinien unikać. Pani Kasia zaznaczyła przy tym jak ważny jest wpływ aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania się na zdrowie i smukłą sylwetkę. Świetna w realizacji tego zagadnienia okazała się bajka „Marchewkowe chipsy” i rozmowa kierowana pytaniami pomocniczymi. Następnie przystąpiono do realizacji zabawy dydaktycznej, która polegała na ocenie przez dzieci, czy produkty żywnościowe ukazane na obrazkach są zdrowe czy te z zdrowiu szkodzą. Produkty żywnościowe typu soki, warzywa i owoce otrzymały pozytywne buzie, pozostałe – np. ciastka , chipsy, cukierki i słodkie napoje zostały pominięte i  uśmiechniętej buźki nie otrzymały. Dla relaksu dzieci odtańczyły piosenkę „Olimpiada w Jarzynowie” a potem przystąpiono do wykonania piramid żywieniowych- najpierw z dużych elementów na dywanie, apotem z małej rozsypanki samodzielnie na karteczkach, potem znów przeniesiono się na dywan, gdzie dzieci układały piramidę żywienia z gotowych produktów żywnościowych. Tak zakończyliśmy zajęcia w ramach drugiego bloku tematycznego.

W kolejnym tygodniu przystąpiono do realizacji zajęć w ramach tematu: „Jemy sezonowe warzywa i owoce; wzmacniamy odporność przed zimą”. Wprowadzeniem do tematu zajęć była piosenka Michała Bajora „Pomidor”. Potem dzieci przystąpiły do klasyfikacji warzyw i owoców  na warzywa sezonowe i owoce sezonowe. Nauczycielka wyjaśniła dzieciom czym są warzywa i owoce sezonowe, przypomniała o wartościach odżywczych, które zawierają, a także podkreśliła walory polskich warzyw i owoców. Potem dla „rozruszania” znów była piosenka „Pomidor”, tym razem improwizowana ruchowo. Wszystkie te zajęcia odbywały się w obecności rodziców. Pani Kasia zaprosiła na ten dzień rodziców „Smerfów” ze spełnioną potem nadzieją, na pomoc w przygotowaniu surówki warzywnej, sałatki warzywnej i soku warzywno-owocowego. Rodzice jak zwykle nie zawiedli i wszyscy spisali się na medal przygotowując z dziećmi smaczne i zdrowe posiłki.

Na kolejnych zajęciach dzieci zapoznały się z treścią wiersza Jana Brzechwy pt. „Katar”. Nauczycielka przeprowadziła z dziećmi rozmowę na temat wiersza, wyjaśniła nieznane dzieciom pojęcia typu „rejent”. Następnie dzieci odwoływały się do swoich doświadczeń związanych z chorobami, nauczycielka zwracała szczególną uwagę na przeziębienia, które dotykają ludzi w okresie jesienno-zimowym. Zwróciła też uwagę na profilaktykę przeciw przeziębieniom- rolę diety i aktywności fizycznej. Następnie dzieci odśpiewały znaną już sobie z poprzedniego roku szkolnego piosenkę „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” i wykonały kolorowanki „witaminek” z piosenki, czyli warzyw i owoców występujących w utworze. Dzieci z grupy „Smerfy” na zakończenie dnia uczestniczyły w świetnej zabawie „Zgadnij kim jesteś” i zajęciu ruchowym do piosenki „Witaminki, witaminki”.

Realizacja zajęć proponowanych przez Akademię Zdrowego Przedszkolaka w ramach akcji XVI przyniosła dzieciom wiele uśmiechu i radości, pozwoliła na zaangażowanie rodziców w różne formy aktywności przedszkolnej. Z dumą i satysfakcją możemy stwierdzić, że zaplanowane treści zostały w pełnym stopniu przekazane i utrwalone nie tylko dzieciom, ale również rodzicom.

 

opracowanie:  Katarzyna Wawrzyniak-Madej, koordynator projektu

Pliki do pobrania