SPRAWOZDANIE Z AKCJI XVII AKADEMII ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA POD HASŁEM „Z MARIĄ KONOPNICKA W ŚWIECIE EMOCJI"

W lutym 2016 roku nasze przedszkole przystąpiło do XVII akcji Akademii Zdrowego Przedszkolaka pod hasłem „Z Maria Konopnicka w świecie emocji”. Przez miesiąc realizowaliśmy z dziećmi zajęcia, które skupiały się wokół trzech bloków tematycznych. Pierwszy z nich dotyczył zagadnienia „W świecie uczuć i emocji”, drugi przebiegał pod hasłem - „Wiemy co jest zdrowe, a co nie”, a trzeci blok  traktował o śniadaniu – „Nie zapomnij o śniadaniu”.

W pierwszym tygodniu rozmawialiśmy z dziećmi o uczuciach i emocjach. Każde zajęcia rozpoczynaliśmy piosenką-powitanką na melodię „Panie Janie”. Następnie pani Kasia Wawrzyniak-Madej przedstawiła dzieciom Krasnoludka Podziomka, pacynkę, która towarzyszyła nam we wszystkich zajęciach w ramach Akademii Zdrowego Przedszkolaka. Nauczycielka przybliżyła także dzieciom sylwetkę wybitnej pisarki – Marii Konopnickiej. Dzieci zapoznały się z książkami Marii Konopnickiej, które zgromadzone są w przedszkolnej biblioteczce. Następnie wykonano zadanie z Kartami Pracy – Emocje, czyli Krasnale z minkami. Dzieci wskazywały na właściwe swojemu nastrojowi kartoniki, nazywały wszystkie przedstawione na obrazkach emocje, opisywały w jakich sytuacjach towarzyszą nam takie emocje, jak radość, smutek, strach i złość. Kolejne zadanie dzieci polegało na ocenie sytuacji przedstawionych na obrazkach i stanów emocjonalnych towarzyszących dzieciom. Nauczycielka wyjaśniła dzieciom, że każdy człowiek przeżywa w życiu podobne emocje, podkreśliła też, że nie ma „złych emocji”, tylko niektóre są trudne kiedy je przeżywamy, np. smutek czy złość. Dla rozluźnienia odśpiewano piosenkę „Gdy szczęśliwy jesteś to z Kubusiem skacz”.  Przed południem pani Kasia przeanalizowała z dziećmi wiersz M. Konopnickiej pt. „Stefek Burczymucha”. Dzieci pod kierunkiem nauczycielki omówiły wiersz oceniły zachowanie bohatera, odwoływały się do własnych doświadczeń związanych ze strachem. Następnie wykonano pracę plastyczną „Oswajamy lęk”, która sprawiła dzieciom wiele radości. Potem pani Kasia przeprowadziła z dziećmi zabawę z wykorzystaniem piłki, „Historia wesołej Zosi”, w której zadaniem dzieci było dokończenie opowieści o dziewczynce imieniem Zosia. Na zakończenie dnia wrócono do obrazków przedstawiających poznane w ranku emocje. Dzieci wybierając obrazek z odpowiednią minką określały swój nastrój na finale dnia.

Kolejnego dnia nauczycielka przywitała dzieci pacynką Krasnala Podziomka i przeczytała opowiadanie Hanny Niewiadomskiej pt. „Na złość złości”. Przeprowadziła także z dziećmi rozmowę na temat agresji i złości. Opowiedziała o sposobach radzenia sobie ze złością. Zaproponowała dzieciom technikę rozładowania tej emocji. W sali zostało ustawione pudło z narysowaną błyskawicą i napisem „złość” do którego, w sytuacji wyjątkowego zdenerwowania, dzieci będą wrzucać pogniecione kartki na znak „ wyrzucenia z siebie złych emocji”. Taki sposób uzewnętrzniania „złych emocji” jest całkiem bezpieczny dla otoczenia. Potem dzieci wykonały taniec do piosenki „Słoneczko” a na podsumowanie tematyki związanej z emocjami przeprowadzono zabawę na kształt kalamburów „Jakie to uczucie?”. Tak zamknęliśmy pierwszy blok tematyczny akcji XVII.

W następnym tygodniu rozmawialiśmy o zdrowym odżywianiu. Podziomek przypomniał dzieciom budowę Piramidy Żywienia Przedszkolaka. Następnie dzieci na dywanie wykonały piramidę żywienia z dużych puzzli. Potem pani Kasia przygotowała dla dzieci kolejne zadanie. Z przyniesionych przez dzieci obrazków różnych produktów żywnościowych wykonano piramidę żywienia. Dzieci segregowały przyniesione zdjęcia, następnie pani podzieliła wychowanków na grupy zgodnie z piętrami w piramidzie. I tak dzieci przyklejały na dużych kolorowych kartach  produkty zbożowe, warzywa, owoce, nabiał, mięso i tłuszcze. Następnie poukładano kartki w piramidę. Efekt był imponujący. Potem nauczycielka przeczytała dzieciom wiersz S. Jachowicza „Chory kotek” i wyjaśniła, że tłuste i słodkie potrawy szkodzą zdrowiu. Pani Kasia przypomniała także, jak ważny dla zdrowia jest ruch, a następnie przeprowadziła z dziećmi zajęcia ruchowe „Sałatka warzywna lub owocowa”. Na zakończenie na dzieci czkała zabawa „Idziemy na zakupy” z wykorzystaniem prawdziwych produktów żywnościowych. Zadaniem dzieci było dokonanie „zdrowego zakupu” z każdego piętra piramidy.

Kolejnego dnia Krasnal Podziomek przypomniał dzieciom zasady zdrowego odżywiania, a potem „przeczytał” wiersze „Rap o zdrowiu” i wiersz S. Karszewskiego pt. „Dla każdego coś zdrowego”. Dzieci dowiedziały się, jak powinny się odżywiać, aby być silnymi i zdrowymi. Potem dzieci przystąpiły do segregacji „zdrowej i niezdrowej żywności”. Dzieci miały do dyspozycji opakowania po różnych produktach żywnościowych, które przyniosły do przedszkola. Na sali rozłożono dwie kolorowe krepiny – czerwoną i zieloną. Na zielonej układano opakowania po zdrowej żywności, a na czerwonej – po niezdrowej. Następnie dla rozruszania odśpiewano piosenkę „Witaminki”. Potem czekało na dzieci smaczne zadanie – zabawa „Zgadnij co to?”, czyli degustacja i nazywanie żywności przy pomocy zmysłu smaku. Na koniec dnia dzieci wykonały zadanie graficzne „Jadłospis”. Na specjalnych talerzach rysowały „zdrowe dania” na każdy posiłek – I śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację.

Trzeci tydzień przebiegał pod hasłem warsztatów kulinarnych i zdrowego śniadania. Postanowiliśmy zorganizować w tym czasie zajęcia otwarte dla rodziców o charakterze praktycznym. Zajęcia były także okazją zaprezentowania wiedzy na temat zasad zdrowego odżywiania. Wszystkich uczestników zajęcia powitał Krasnal Podziomek. Następnie przeanalizowano wiersz „Coś na śniadanie”. Dzieci dowiedziały się, jakie znaczenie w aktywnym dniu ma pełnowartościowe śniadanie. Kolejno wszyscy uczestnicy spotkania odśpiewali piosenkę „My jesteśmy krasnoludki”. Potem przystąpiono do działań praktycznych. Najpierw dzieci z pomocą rodziców wykonały „zdrowe i wesołe” kanapki. Wykonano je z ciemnego pieczywa, warzyw, wędlin i serów. Tego dnia przeprowadzono też zabawę manualo-kulinarną „Śniadanie nie jest nudne”. Dzieci przy wsparciu rodziców wykonały obrazy z owoców krajowych i egzotycznych. Powstały w ten sposób wizerunki palm, ludzików, księżniczek, motyli itp. Na zakończenie pani Kasia wręczyła dzieciom dyplomy uczestnictwa w warsztatach kulinarnych.

Na kolejnych zajęciach Kranal Podziomek uczył dzieci rymowanek utrwalających ideę zdrowego śniadania. „Przeczytał” też dzieciom wiersz Marii Konopnickiej „Poranek” i przypomniał rolę śniadania w naszym jadłospisie. Potem dzieci uczestniczyły w zabawie ruchowej „Podziomek mówi…”. Zakończeniem dnia były ukochane przez dzieci zagadki, tym razem „owocowo-warzywne”.

Realizacja zadań zaplanowanych na akcję XVII Akademii Zdrowego Przedszkolaka przyniosła naszym wychowankom wiele uśmiechu i radości. Wszystkie zaplanowane treści zostały przekazane i utrwalone. Mamy nadzieję, że przekazana wiedza będzie przez lata służyć naszym milusińskim.

 

OPRACOWANIE: Katarzyna Wawrzyniak-Madej, koordynator projektu

Pliki do pobrania